The formative education process in a police institution structured in a single position career

the case of the Federal Road Police

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1444

Keywords:

Police Training, Teaching Process, Single Position, Federal Road Police

Abstract

The relation between training education and the policing model reproduced in the state police is a topic that has attracted the attention of relevants researches in ​​the public security area, however, there is a lack of studies on the subject in the police under responsibility of the Union. In view of this scenario, this article aimed to investigate the teaching process of the Training Course for new members of the Federal Road Police (PRF, in Portuguese) carried out from 2014 to 2016. For this purpose, the teaching process was elaborated as the dynamic performance between objectives-contents-methods under certain conditions. The methodology was based on a qualitative and exploratory approach, with data collection through semi-structured interviews with teachers, and processing through content analysis. The results indicated that, from a qualified teaching staff, the teaching process was marked by a symmetrical and participatory planning, balanced structure between theoretical and practical aspects of the classes, use of didactic resources contextualized to the activity, quantitative and qualitative assessment of students and horizontal relationships between teachers and students. We concluded that the teaching process of the PRF Training Course reflects a professional model influenced by the structuring of the career in a single position, and differs from vertical training models, which are bachelor’s degrees and have an emphasis on fighting crime. The training model of the PRF presents as an alternative for other public security institutions, although the need for further training studies in police institutions structured in a single position is recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Jose Freire Ribeiro, Polícia Rodoriávia Federal

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (Programa ProfEPT) pelo Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Especialista em Segurança Pública pela Universidade Federal de Sergipe. Venceu o Prêmio de Monografias em Segurança Pública Valdemarina Bidone Eixo 1 - Gestão Democrática. É policial rodoviário federal e instrutor do curso de formação da instituição.

Emmanuelle Arnaud Almeida, IFPB

Possui graduação e mestrado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atua como professora efetiva na Unidade Acadêmica de Gestão e Negócios e no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB). Tem experiência profissional nas áreas de Educação e Gestão, com ênfase em
gestão organizacional, e interesse em temas de pesquisa pertinentes à avaliação educacional e políticas públicas sociais.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Coleção Persona. Lisboa: Edições 70, 1977.

BASILIO, M. P. O desafio da formação do Policial Militar do Estado do Rio de Janeiro: entre o modelo reativo e o contingencial. Administración y Desarrollo, v. 38, n. 52, p. 71-96, 2010.

BAUER, M. W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

BEM, A. S. do; SANTOS, S. da S. Entre a tradição e a inovação: A Matriz Curricular Nacional e a formação policial em Alagoas. Dilemas, v. 9, n. 3, p. 481-504, set. 2016.

BITTNER, E. Aspectos do trabalho policial. (Série Polícia e Sociedade, n. 8). Org.: Nancy Cardia. Trad.: Ana Luísa Amêndola Pinheiro. São Paulo: Edusp, 2003.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília/DF: Presidência da República.

BRASIL. MINISTÉRIO DA JUSTIÇA. Matriz Curricular Nacional para ações formativas dos profissionais de segurança pública. Coord.: Andrea da Silveira Passos et al. Brasília: Secretaria Nacional de Segurança Pública, 2014.

BRASIL. Lei Nº 11.784, de 22 de setembro de 2008. Dispõe sobre a reestruturação [...] da Carreira de Policial Rodoviário Federal de que trata a Lei Nº 9.654, de 2 de junho de 1998 [...]. Brasília/DF: Poder Executivo, 2008.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Equipamentos e Materiais didáticos. Apostila do módulo de Técnico em Meio ambiente e infraestrutura escolar. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.

BRUNETTA, A. A. Formação e ensino na Polícia Militar: concepções e subordinações políticas; filiações e adesões pedagógicas. Aurora, Marília, v. 8, 2015.

C MARA, R. H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 179-191, jul./dez. 2013.

DARÓS, R. A. Uma polícia para o Século XXI: a Carreira Única e o Ciclo Completo da Ação Policial. Consultor Jurídico, Opinião, 13 out. 2019.

DPRF – DEPARTAMENTO DE POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL. Portaria Nº 86/2019/ANPRF, de 13 de maio de 2019 (Documento Eletrônico SEI Nº 18862347). Boletim de Serviço Eletrônico de 17 maio 2019. Brasília, DPRF, 2019.

DPRF – DEPARTAMENTO DE POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL. MINISTÉRIO DA SEGURANÇA PÚBLICA. Polícia Rodoviária Federal, 90 anos de estrada: 1928-2018. Brasília: DPRF, 2018.

DPRF – DEPARTAMENTO DE POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL. Relatório operacional do CFP 2015. Florianópolis, 2015.

DPRF – DEPARTAMENTO DE POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL. Edital Nº 1, de 11 de junho de 2013. Diário Oficial da União, Seção 3, n. 111, p. 95, Brasília, 12 jun. 2013.

FBSP – FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro da Segurança Pública 2021. Coord.: Samira Bueno; Renato Sérgio de Lima. São Paulo: FBSP, 2021.

FBSP – FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Mapeamento de modelos de ensino policial e de segurança pública no Brasil. Sup. Geral: Renato Sérgio de Lima. São Paulo: FBSP; Senasp, jul. 2013.

FERNANDES, A. Vitimização Policial: análise das mortes violentas sofridas por integrantes da Polícia Militar do Estado de São Paulo (2013-2014). Revista Brasileira de Segurança Pública, São Paulo. v. 10, n. 2, p. 192-219, ago./set. 2016.

FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRANÇA, F. G.; GOMES, J. L. de F. “Se não aguentar, corra!”: Um estudo sobre a pedagogia do sofrimento em um curso policial militar. Revista Brasileira de Segurança Pública, São Paulo, v. 9, n. 2, 142-159, ago./set. 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAGEN, A. M. M. O trabalho policial: Estudo da Polícia Civil do Estado do Rio Grande do Sul. São Paulo: IBCCRIM, 2006.

IFPB – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DA PARAÍBA. COMITÊ DE ÉTICA NA PESQUISA – CEP. Parecer Nº 3.545.486, de 30 de agosto de 2019. João Pessoa, 2019.

LIB NEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.

LIMA, R. K. de. Direitos Civis, Estado de Direito e “Cultura Policial”: a formação policial em questão. Preleção, ano 1, n. 1, p. 67-87, abr. 2007.

LIMA, R. S.; SINHORETO, J.; BUENO, S. A gestão da vida e da segurança pública no Brasil. Revista Sociedade e Estado, v. 30, n. 1, jan./abr. 2015.

MIRANDA, A. P. M. de. Dilemas da formação policial: treinamento, profissionalização e mediação. Educação Profissional: Ciência e Tecnologia, Brasília, v. 3, n. 1, p. 67-76, jul./dez. 2008.

MONJARDET, D. O que faz a polícia. São Paulo: Edusp, 2002.

MUNIZ, J. A Crise de identidade das Polícias Militares: Dilemas e Paradoxos da Formação. Security and Defense Studies Review, v. 1, p. 177-198, 2001.

PILLETI, C. Didática Geral. Campinas: Ática, 2004.

PONCIONI, P. Tendências e desafios na formação profissional do policial no Brasil. Revista Brasileira de Segurança Pública, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 22-31, 2007.

PONCIONI, P. O modelo policial profissional e a formação profissional do futuro policial nas academias de polícia do Estado do Rio de Janeiro. Sociedade e Estado, Brasília, v. 20, n. 3, p. 585-610, set./dez. 2005.

SCHABBACH, L. M. “Com a lei debaixo do braço”: Direitos humanos, formação e trabalho policial. Dilemas, v. 8, n. 1, p. 157-188, jan./fev./mar. 2015.

SEVERO, J. L. R. de L. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 244, p. 561-576, set./dez. 2015.

SILVA, J. B. Os novos parâmetros educacionais das Polícias Militares brasileiras: um exercício de análise a partir da formação profissional dos soldados da Polícia Militar do Estado do Rio Grande do Norte, na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Segurança Pública, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 48-73, fev./mar. 2012.

SILVA, W.; VILARINHO, T. F. Os impactos causados na matriz curricular do CFP com o reconhecimento da Pós-graduação em Polícia e Segurança Pública. REBESP, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 86-93, jan./jun. 2018.

Published

2022-02-25

How to Cite

FREIRE RIBEIRO, Marcio Jose; ARNAUD ALMEIDA, Emmanuelle. The formative education process in a police institution structured in a single position career : the case of the Federal Road Police . Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 152–173, 2022. DOI: 10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1444. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1444. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A formação dos profissionais de segurança pública