Dialogue as assumption of prevenion of violence in the school environment

Authors

  • Vinicius Bandera Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2019.v13.n2.942

Keywords:

Dialogue, Violence in school, Citizenship, Democracy, Citizen school

Abstract

This article is divided into five parts:1st) introduction to what may or may not be violence within the school; 2st) an analytical presentation of a typology about   those violences, distinguishing them from mere conflicts and indisciplines in relation so school rules; 3st) analytical presentation os a critical-dialogical methodology to deal with those violences; 4) analysis involving multiculturalism and citizen school; 5) as a conclusion, two concret results are presented,reporting on the success achieced on violonce in schools through the use of critical-dialogic methodologies. All this study is based on critical-dialogical proposals, which have horizontal exchanges, democracy, citizenship, authority (without authoritarianism and without licentiousness) and multiculturalism as presuppositions. These presuppositions that can be synthesized in a concept word: dialogue. The text defends the hypothesis that the dialogue can be the presumption of prevention to violence in the school scope. This hypothesis is our object of study and our objective is to defend this hypothesis through critical dialogical pedagogy, especially the thoughts of Paulo Freire and some of his most important followers: Carlos Alberto Torres and José Eustaquio Romão. In the conclusion are given some examples of projects that used the dialogue as a presumption of violence prevention in school.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Bandera, Universidade de São Paulo

Pós-doutorado História Social (USP). Doutorado Sociologia (UFRJ). Mestrado Ciência Política (UNICAMP). Professor da Policia Militar do Estado do Rio de Janeiro.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. Trad. Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa/São Paulo: Presença/Martins Fontes, 1970.

BOURDIEU, Pierre. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu. Trad. Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. p. 82-121.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino 3ª ed. Trad. Reynaldo Bairão, Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CHARLOT, Bernard. Prefácio. In: ABRAMOVAY, Miriam (Coord.). Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: UNESCO/MEC, 2005. p. 233-249.

CHAVES, Iduína Mont’Alverne Braun. O professor e a violência nas escolas: entre o poder e a potência. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, v. 12, p. 219-234, 2012.

DAYRREL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRREL, Juarez (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG,1996. p. 136-163.

DAYRREL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexão em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, Especial, p. 1105-1128, out. 2007.

FERRACIOLI, Marcelo Ubiali. Escola cidadã. Questões acerca da educação escolar em tempos de crise estrutural do capital. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Campus de Araraquara, Araraquara, São Paulo, 2008.

FERRACIOLI, Marcelo Ubiali. Escola cidadã: contexto, gênese e consolidação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 31., 2008, Caxambu. Anais eletrônicos... Caxambu: ANPEd, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1986.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 30. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. A escola cidadã: depoimento. Entrevista à TV Cultura. São Paulo: TV Cultura, 19 mar. 1997. In: Arte Risco. A escola cidadã por Paulo Freire.

FREITAG, Bárbara. Política educacional e indústria cultural. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

GADOTTI, Moacir. Escola cidadã. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Projeto da escola Cidadã: a hora da sociedade. São Paulo: IPF, 1994.

GUIMARÃES, Áurea M. Indisciplina e violência: a ambiguidade dos conflitos na escola. IN: AQUINO, Julio Groppa (org.). Indisciplina na escola. Alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 73-82.

MARSHALL, T. H. Citizenship and social class and others essays. London/New York: Cambridge University Press, 1950.

MENDONÇA, Renata. Escola usa de respeito e honestidade para combater violência. BBC.

ROMÃO, José Eustáquio. Dialética da diferença. O projeto da escola cidadã frente ao projeto político-pedagógico neoliberal. São Paulo: Cortez/IPF, 2000.

ROMÃO, José Eustáquio. Escola cidadã no século XXI. [2002] p.1-5.

SPOSITO, Marília Pontes. A instituição escolar e a violência. Cadernos de pesquisa, n. 104, p. 58-75, 1998.

TORRES, Carlos Alberto. Democracia, educação e multiculturalismo. Dilemas da cidadania em um mundo globalizado. Trad. Carlos Almeida Pereira. Petrópolis: Vozes, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Da nova LDB ao FUNDEB. Por uma outra política educacional. Campinas: Autores Associados, 2007.

VIANNA, Ilca Oliveira de Almeida et al. Dialogando sobre disciplina com Paulo Freire. In: D’ANTOLA, Arlette (Org.). Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989. p. 1-12.

Published

2019-12-20

How to Cite

BANDERA, Vinicius. Dialogue as assumption of prevenion of violence in the school environment. Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 192–205, 2019. DOI: 10.31060/rbsp.2019.v13.n2.942. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/942. Acesso em: 26 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier: Violence in the scholastic context and the school in a violent context