Conflicts in undergraduate trainning

the experience of civil-military coexistence in the on line Technologist Course in Public and Social Security at the Fluminense Federal University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1505

Keywords:

University undergraduate training in criminal justice, Civil-military hierarchies coexistence at the University, Conflict Management Processes

Abstract

This text identifies and discusses the moralities and conflicts arising from the training of professionals in public security careers in the on line Technologist Course in Public and Social Security (criminal justice) learning modality at the Universidade Federal Fluminense. The argument is developed from the authors' ethnographic experience in the creation and coordination of the course and in the management of academic conflicts that arose in the course of its development. The observations were carried out in the first years of the course, from 2013 to 2018. The reflection suggests that the students' estrangement with the University demonstrates the discontinuities of civil-military coexistence, but also allows us to understand the demands for an egalitarian treatment by public security agents inculcated with an excluding hierarchy in their own professional institutions.

Thus, it is not enough to socialize students in republican and democratic rules for them to assume the pedagogical posture of reproducing them in the treatment of citizens who demand their services, but it is necessary that these efforts be accompanied by transformations in the core structures of the public security system's institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Kant de Lima, Federal Fluminense University - UFF

Ph.D. in Anthropology (Harvard University; Our State Scientist/Research Support Rio de Janeiro Foundation (FAPERJ); Brazilian National Research Council researcher 1-A (CNPQ); Professor, Graduate Program in Anthropology and Masters Program in Justice and Security at Universidade Federal Fluminense; Professor, Graduate Program in Law, Veiga de Almeida University; Coordinator, National Institute of Science and Technology - Institute for Comparative Research on Comparative Management of Conflicts (INCT-InEAC - www.ineac.uff.br)

Pedro Heitor Barros Geraldo, Federal Fluminense University

Ph. D. in Political Science (Montpellier University, France); Our State Young Scientist/FAPERJ; Productivity Researcher 2 at Brazilian National Research Council (CNPq); Adjunct Professor at Public Security Department, Master Program in Justice and Security, Ph.D. Program in Law and Society at Federal Fluminense University (UFF); Researcher at National Institute of Science and Technology - Institute for the Comparative Research on Management of Conflicts.

References

AMORIM, M. S. de; KANT DE LIMA, R.; BURGOS, M. B. (Orgs.). Juizados especiais criminais: Sistema judicial e sociedade no Brasil. Ensaios interdisciplinares. Niterói: Intertexto, 2003.

BARBOSA, R. Oração aos moços. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 1999.

BERMAN, H. J. Law and revolution: the formation of the Western legal tradition. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1983.

BRASIL. Código de Processo Penal. Decreto-Lei Nº 3.689, de 3 de outubro de 1941.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília/DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional dos Cursos Superiores de Tecnologia. Apresentação.

CONJUR. STF decide que “lei do tutor” do Rio de Janeiro é inconstitucional. Revista Consultor Jurídico, 19 abr. 2021.

DAMATTA, R. Você Sabe Com Quem Está Falando? In: DAMATTA, R. Carnavais, Malandros e Heróis. Para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1979, p. 139-193.

FIGUEIRA, H. L. M. Tradição do Ensino Jurídico: representações de uma pedagogia do poder. Rio de Janeiro: Autografia, no prelo.

KANT DE LIMA, R. Ensaios de antropologia e de direito: acesso à justiça e processos institucionais de administração de conflitos e produção da verdade jurídica em uma perspectiva comparada. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2009.

KANT DE LIMA, R. Sensibilidades jurídicas, saber e poder: bases culturais de alguns aspectos do direito brasileiro em uma perspectiva comparada. Anuário Antropológico, n. 35, v. 2, p. 25-51, 2010.

KANT DE LIMA, R. Entre as leis e as normas: Éticas corporativas e práticas profissionais na segurança pública e na Justiça Criminal. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, v. 6, n. 4, p. 549-580, out. 2013.

KANT DE LIMA, R. A polícia na cidade do Rio de Janeiro. 3 ed. Rio de Janeiro: Amazon, 2019.

MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.

MARTINS, R. M. Governador do Paraná diz que policiais que estudam tendem a ser mais insubordinados. UOL, Política, Curitiba, 27 abr. 2012.

MIRANDA, A. P. M.; MOTA, F. R. (Orgs.). Práticas punitivas, sistema prisional e justiça. Niterói: EdUFF, 2010.

PAES, V. Crimes, procedimentos e números: estudo sociológico sobre gestão dos crimes na França e no Brasil. Rio de Janeiro: Garamond, 2013.

RODRIGUES, A. ‘A secretaria ficou refém do discurso político de ter 40 UPPs’, diz ex-comandante. O Globo, Política, Rio de Janeiro, 26 ago. 2014.

SANTOS, J. V. T. dos. Dilemas do Ensino Policial: das heranças às pistas inovadoras. Segurança, Justiça e Cidadania: Pesquisas Aplicadas em Segurança Pública, v. 7, p. 11-30, 2014.

SILVA, R. R. da. Entre a caserna e a rua: o dilema do “pato”. Niterói: EDUFF, 2011.

Published

2022-02-25

How to Cite

KANT DE LIMA, Roberto; HEITOR BARROS GERALDO, Pedro. Conflicts in undergraduate trainning: the experience of civil-military coexistence in the on line Technologist Course in Public and Social Security at the Fluminense Federal University. Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 30–49, 2022. DOI: 10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1505. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1505. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A formação dos profissionais de segurança pública