Implementation of the "inverted classroom" methodology through hybrid education

analysis of the proposal in the military police of alagoas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2023.v17.n1.1520

Keywords:

Military Police of Alagoas, Flipped Classroom, Methodology, Hybrid Teaching, Learning

Abstract

This article deals with a proposal to implement the inverted classroom methodology through hybrid teaching in training and improvement in the Military Police of Alagoas. The inverted classroom, together with a hybrid approach, brings together hands-on and face-to-face meetings, personalizes study, and increases the degree of teaching and learning. The research was aimed at demonstrating the importance of effective student participation in building their learning and proposing a new methodology using digital tools. It is also supported by a hybrid approach, sometimes different from the daily life of predominantly expository classes. In this analysis, it was demonstrated that the implementation of the inverted classroom methodology does not cause any harm to the base of military organizations. In fact, it presents a new educational bias, without excluding others practiced, preserving the traditions and concepts of Castro. Inserts the institution in a world educational level committed to innovations and continuous improvement in professional training. Through a bibliographical, documental research, regarding the quantitative and qualitative approach, it was verified the possibility of adequacy of the proposal to the Norms of Planning, Conduct and Teaching of the Military Police of Alagoas. This study was also built on the experience within the Center for Training and Improvement of Plazas, where, on several occasions, it is echoed by the academic community that theory is very different from practice. Thus, it is important to increase the possibilities of methodologies that can improve the understanding of what is being studied (theory) and its direct application in the final activity (practice).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALAGOAS. Governo do Estado. Lei Nº 5.346, de 26 de maio de 1992. Aprova o Estatuto dos Policiais Militares do Estado de Alagoas e dá outras providências. Maceió/AL: Assembleia Legislativa, 1992.

ALAGOAS. Governo do Estado. Lei Nº 6.399, de 15 de agosto de 2003. Aprova a Organização Básica da Polícia Militar de Alagoas e dá outras providências. Maceió/AL: Assembleia Legislativa, 2003.

AMAN – ACADEMIA MILITAR DAS AGULHAS NEGRAS. As Inovações no ensino. Aman, Últimas Notícias, 31 maio 2021.

BACICH, L.; HOLANDA L. (Org.). Tríade Educacional, 2021. Inovação pedagógica com foco na experimentação e baseada em metodologias ativas.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BACICH, L. Metodologias ativas: desafios e possibilidades. Inovação na educação [blog], 24 jul. 2018.

BACICH, L. Ensino híbrido: muito mais do que unir aulas presenciais e remotas. Inovação na educação [blog], 6 jun. 2020a.

BACICH, L. Ensino híbrido: esclarecendo o conceito. Inovação na educação [blog], 13 set. 2020b.

BACICH, L. A sala de aula “híbrida”. Inovação na educação [blog], 3 ago. 2020c.

BARONE, I. “Nosso grande erro foi a demora em retomar as aulas”. Gazeta do Povo, Educação, Brasília, 3 fev. 2021.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BORDENAVE, J. D; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 33 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

BRASIL. Lei Nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do artigo 5º, no inciso II do & 3º do art. 37 e no & 2º do art.216 da Constituição Federal; altera a Lei n.8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a lei n.11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei n. 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 19 nov. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Senado Federal. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 4 ed. atual., abr. 2020a. Brasília/DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 10 dez. 2020b.

COLL, C. A personalização da aprendizagem escolar, uma exigência da nova ecologia da aprendizagem. EDUforics, 29 jul. 2018.

CONEXIA EDUCAÇÃO. Conexia lex, 2019. Criada para pensar na educação do futuro, fornecendo para instituições de Educação Básica inúmeras soluções educacionais.

BONÁS, S. Sala de aula híbrida é tendência na educação no pós pandemia. Conexia na Educação [blog], Educação, 8 jun. 2020.

DIAS, M. M. Metodologias Ativas: Parte 1. NED Unifenas: Tecnologia e Inovação [blog], Educação, 15 abr. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 65 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LOPES, T. C. Ensino Híbrido para integrar a Educação à tecnologia: uso do ensino online. Professor ideal, Aulas Online, 21 abr. 2020.

MIRANDA, A. L. N. Os desafios da educação superior militar na AMAN. Revista Agulhas Negras, v. 1, n. 1, p. 4-10, jan./dez. 2017.

POLÍCIA MILITAR DO ESTADO DE ALAGOAS. Normas para planejamento e a conduta do ensino. Boletim Geral Ostensivo, Maceió, n. 23, p. 2-33, 4 fev. 2021.

PONCIONI, P. O modelo policial profissional e a formação profissional do futuro policial nas academias de Polícia do Estado do Rio de Janeiro. Sociedade e Estado, v. 20, n. 3, p. 585-610, set./dez. 2005.

PONCIONI, P. Tendências e desafios na formação profissional do policial no Brasil. Revista Brasileira de Segurança Pública, v. 1, n. 1, p. 22-31, 2007.

SCHMITZ, E. X. S. Sala de Aula Invertida: uma abordagem para combinar metodologias ativas e engajar alunos no processo de ensino-aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2016.

SILVA, F. F.; RIBEIRO, R. Q. B.; VALENTE, T. A. As metodologias ativas de aprendizagem e a motivação do cadete para o estudo. Revista Agulhas Negras, ano 1, v. 1, n. 1, p. 53-71, jan./dez. 2017.

TRÍADE EDUCACIONAL. Com diálogo e envolvimento de educadores e familiares, ensino híbrido se torna sinônimo de inovação em escola de Guarulhos (SP). Tríade Educacional, Blog, 7 abr. 2021a.

TRÍADE EDUCACIONAL. Autonomia dos estudantes e bom uso das tecnologias impulsionam ensino híbrido no Colégio Bandeirantes, em São Paulo. Tríade Educacional, Blog, 15 abr. 2021b.

VALENTE, J. A. Blended Learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014.

Published

2023-02-14

How to Cite

GAMA, Alisson. Implementation of the "inverted classroom" methodology through hybrid education: analysis of the proposal in the military police of alagoas. Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 270–295, 2023. DOI: 10.31060/rbsp.2023.v17.n1.1520. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1520. Acesso em: 3 jul. 2024.