Violence at school and social control dilemmas

a dialogical approach

Authors

  • José Vicente Tavares dos Santos Universidade Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Elisabeth Mazeron Machado Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2019.v13.n2.1113

Keywords:

Violence at school, Culture of violence, Bullying, Youth, Dialogue

Abstract

Violence at school is one of the new global social issues. We will discuss this social phenomenon based on research conducted in Brazil, particularly in Rio Grande do Sul; We will also feature materials from France, the United States, Canada, South Africa, Mexico, Uruguay, and Hong Kong. This will be explained in three parts: Violence at School: the search for an explanation; The Brazilian Society and Violence at School; The World Phenomenon of Violence at School observed in at least 50 countries. We work with the sociological notion of "torn citizenship": this notion evokes increasing physical violence in society through various processes of laceration of the body - domestic violence, sexual violence, criminal violence and political violence - which compromises the very possibilities of building citizenship. To analyse the social process of violence among young people, and their uncertain and labyrinthine lives, there are three dimensions: the use of violence, that is, young people live in a "culture of violence"; the existence of a social code that reflects a violent society; and third, the individualism of the young. The conclusion proposes a dialogical approach about school violence and the struggles and social strategies for the mediation and pacification of the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Vicente Tavares dos Santos, Universidade Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS)

Diretor do Instituto Latino-Americano de Estudos Avançados (Ilea) da Universidade Federal de Rio Grande do Sul (2012-2020). Professor Titular de Sociologia. Professor do Programa de Pós-Graduação em Segurança Cidadã; Pesquisador do CNPq (1-A); Secretario Regional da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC, 2015-2019); Presidente do Conselho Deliberativo da Fundação de Apoio à UFRGS (2016-2019); Ex-Presidente da Sociedade Brasileira de Sociologia; Ex-Presidente da Associación Latinoamericana de Sociología (2003-2005).

Elisabeth Mazeron Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Socióloga e Psicóloga. Mestre e Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Rio Grande do Sul. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Segurança Cidadã da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ABRAMOVAY, Miriam. o papel da educação para Jovens Afetados pela violência e outros riscos.Rio de Janeiro: Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais (Flacso), 2018.

ASSIS, Simone G.; CONSTANTINO, Patrícia; AVANCI, Joviana Q. (orgs.). impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação/ Fiocruz, 2010.

ASSIS, Simone Gonçalves de. crescer sem violência – um desafio para os educadores. Rio de Janeiro: Fundação Osvaldo Cruz – CLAVES, 1994.

BAUMAN, Zygmunt. o mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BECK, Ulrich. la metamorfosis del mundo. Barcelona: Paidós, 2017.

BERENSTEIN, Isidoro. devenir otro con otro(s): ajenidad, presencia, interferencia. Buenos Aires: Paidós, 2004.

BERENSTEIN, Isidoro; PUGET, Janine. lo vincular: clínica y técnica psicoanalítica. Buenos Aires: Paidós, 1999.

BOURDIEU, Pierre. la domination masculine. Paris: Seuil, 1998.

CÂMARA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. relatório da frente parlamentar contra a violência nas escolas: um raio x da violência na rede municipal de Porto Alegre. Porto Alegre, 2016.

CANDAU, Vera; LUCINDA, Maria da C.; NASCIMENTO, Maria das Graças. escola e violência. Rio de Janeiro: DP & A, 1999.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social. Petrópolis: Vozes, 1998.

CHARLOT, Bernard; EMIN, Jean-Claude. violences à l’école: état des savoirs. Paris: Armand Colin, 1997.

CIPAVE. resultados consolidados – mapeamento. Porto Alegre: Cipave, 2018.

COLOMBIER, Claude et al. A violência na escola. São Paulo: Summus, 1989.

COSTA, D.; VALDUGA, D. pesquisa com estudantes apresenta dados da violência escolar na capital. Porto Alegre: Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 24 abr. 2018.

DEBARBIEUX, Eric. la violence en milieu scolaire – 2. Paris: ESF, 1999.

DEBARBIEUX, Eric. violence à l ́école: un défi mondial? Paris: Armand Colin, 2006.

DEFRANCE, Bernard. la violence à l’école. Paris: Syros, 1992.

ELIAS, Norbert. o processo civilizador - uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990. v. 1.

ELIAS, Norbert. o processo civilizador - formação do Estado e Civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993. v. 2.

ESPOSITO, Marilia P. Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87-103, jan./jun. 2001.

FOUCALT, Michel. Il faut défendre la société: cours au Collège de France (1975-1976). Paris: Gallimard, Seuil, 1997.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização (1930). In: FREUD, Sigmund. Obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v. 21.

FURLAN, Alfredo (Coord.). Reflexiones sobre la Violencia en las Escuelas. México: Siglo Veintiuno, 2012.

GALTUNG, Johan. tras la violencia, 3r: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bilbao: Bakeaz, 1998.

GRACIANI, Maria Stela Santos. Gangues: um desafio político-pedagógico a ser superado. In: HERON, L. (org.). reestruturação curricular. Porto Alegre: Vozes, 1995.

GUIMARÃES, Eloisa. Escola, Galeras e Narcotráfico. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.

HEBERT, Jacques. la violence à l’École (guide de prévention et techniques d’intervention). Montreal: Logiques, 1991.

HÉRITIER, Françoise. de la violence. Paris: Odile Jacob, 1996.

HYMAN, Irwin et al. school discipline and school violence: the teacher variance. Boston: Allyn and Bacon, 1997.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. Reducing School Violence through Conflict Resolution. Alexandria: ASCD, 1995.

KREINER, Anna. everything you need to know about school violence. New York: The Rosen Pub. Group, 1966.

LEE, Sindy Sin-ting; WONG, Dennis Sing-wing. School, Parents, and Peer Factors in Relation to Hong Kong Students’ Bullying. international of Adolescence and Youth, v. 15, n. 3, p. 217-233, 2009.

LUCAS, Peter. Pequeno relato sobre a cultura da violência no sistema escolar público em Nova York. revista contemporaneidade e educação, Rio de Janeiro, ano II, n. 2, p. 70-95, 1997.

MARTINEZ DE MURGUIA, Beatriz. Mediación y resolución de conflictos. México: Paidós, 1999.

MIGUEZ, Daniel (comp.). Violencias y conflictos en las escuelas. Buenos Aires: Paidós, 2008.

MISSE, Michel. Violência, crime e corrupção: conceitos exíguos, objeto pleno. In: TAVARES DOS SANTOS; TEIXEIRA (org.). Conflitos sociais e perspectivas da paz. Porto Alegre: Tomo, 2012, p. 25-42.

NESELLO, Francine et al. Características da violência escolar no Brasil: revisão sistemática de estudos quantitativos. revista Brasileira de saúde materno-infantil, Recife, v. 14, n. 2, p. 119-136, jun. 2014.

NG, Josephine W. Y.; TSANG, Sandra K. M. School Bullying and the Mental Health of Junior Secondary School Students in Hong Kong. Journal of school violence, v. 7, n. 2, p. 3-20, 2008.

OHSAKO, Toshio (ed.). violence at school: global issues and interventions. Paris: UNESCO, 1997.

PAIS, José Machado. ganchos, tachos e biscates. Porto: Ambar, 2001.

PAULA E SILVA, Joyce Mary Adam de; FERREIRA SALLES, Leila Maria (orgs.). Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PILLAY, Jace; RAGPOT, Lara. Violent schools in violent Gauteng: Where the right to learn has to be defended. education as change, v. 14, Sup1. 1, S33-S44, 2010.

REMBOLDT, Carole. solving violence problems in your school. Minneapolis: Johnson Institute, 1994.

ROUX, C.S.; MOKHELE, P. R. The persistence of violence in South Africa’s schools: In search of solutions. Africa education review, v. 8, n. 2, p. 318-335, 2011.

SINPRO. Brasil lidera ranking de violência contra professores. Porto Alegre: Sinpro, 2014.

SUSANA DARINO, M.; GOMEZ OLIVERA, M. Resolución de conflictos en las escuelas. Buenos Aires: Espacio editorial, 2000.

TAVARES DOS SANTOS, José Vicente; NERY, Beatriz Didonet; SIMON, Cátia Castilho. A palavra e o gesto emparedados: a violência na escola. Porto Alegre: PMPA – SMED, 1999.

TAVARES DOS SANTOS, José Vicente. Violências e Conflitualidades. Porto Alegre: Tomo, 2009.

TAVARES DOS SANTOS, José Vicente; MACHADO, Elisabeth Mazeron. Violência, juventude e reconstrução dos laços sociais. revista Brasileira de psicoterapia, Porto Alegre, v. 12, n. 2-3, p. 238-251, 2010.

UNESCO. school violence and Bullying: Global Status Report. Paris: Unesco, 2017.

UNESCO. violência na escola: América Latina e Caribe. Brasília: Unesco,2003.

VISCARDI, Nilia; MALLO, Susana. seguridad y miedo: qué ciudadanía para los jóvenes. Montevideo: Universidad de la Republica/Facultad de Ciencias Sociales, 2010.

VISCARDI, Nilia. violência, juventude e controle social no uruguai: efeitos da violência na construção de trajetórias e identidades. 2007. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UFRGS, Porto Alegre, 2007.

VILALTA, Carlos J.; FONDEVILA, Gustavo. School Vandalism in Mexico. Journal of school violence, v. 17, n. 3, p. 392-404, 2018.

YOUNG, Jock. The exclusive society. London: Sage, 1999.

ZALUAR, Alba (org.) violência e educação. São Paulo: Cortez, 1992.

ZALUAR, Alba. integração perversa: pobreza e tráfico de drogas. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

ZIMERMAN, David. fundamentos básicos das grupoterapias. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ZIMERMAN, David. fundamentos psicanalíticos: teoria, técnica e clínica. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Published

2019-12-20

How to Cite

TAVARES DOS SANTOS, José Vicente; MACHADO, Elisabeth Mazeron. Violence at school and social control dilemmas: a dialogical approach. Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 106–125, 2019. DOI: 10.31060/rbsp.2019.v13.n2.1113. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/rbsp/article/view/1113. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier: Violence in the scholastic context and the school in a violent context