Competencies and impacts of the professional master's
the case of the Professional Postgraduate Program in Public Security at the Federal University of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1503Keywords:
Training evaluation, Professional qualification, Public securityAbstract
The article discusses the competences and impacts of professional master's degrees in public security based on the results of the evaluation of graduates of the Professional Post-Graduation in Public Security at the Federal University of Bahia. For this, the parenthetical personality model, proposed by Alberto Guerreiro Ramos, was adopted to analyze the interaction between the university and the professional field through the graduates, understood as practical researchers. The survey was carried out by means of a broad application questionnaire sent, by e-mail, to all students who completed the course in the period from 2013 to 2020. The results, with 40 respondents, suggest that they are more aware of the social role of their profession, have greater competence in thinking critically about their professional reality, analyzing the internal and external environment of their organizations and making decisions with potential impact.
Downloads
References
Almeida Júnior, A. et al. Parecer CFE Nº 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Revista Brasileira de Educação [online]. 2005, n. 30, pp. 162-173. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300014.
ANDRÉ, M. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 53, p. 823-841, 2017.
BARATA, R. B. Programas de pós-graduação profissionais: por que precisamos deles?. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 30-34, 2020.
BRASIL. Lei Nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 11429, 27/12/1961.
BRASIL. Portaria Nº 47, de 17 de outubro de 1995. Determina a implantação na Capes de procedimentos apropriados à recomendação, acompanhamento e avaliação de cursos de mestrado dirigidos à formação profissional. Revista Brasileira da Pós-Graduação - RBPG, Brasília/DF, v. 2, n. 4, p. 147-148, jul. 2005.
CAPES. Produção Técnica. Relatório de grupo de trabalho. Brasília: Ministério da Educação; Capes, 2019.
DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. A importância dos estudos com egressos na avaliação de programas. In: DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. (Orgs.). Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades metodológicas na avaliação de programas. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 15-21.
GALINDO, F. Mestrados profissionais: reflexões sobre um modelo paradoxal. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 58-63, 2020.
HANSSON, S. O. Critical Thinking. Theoria, v. 85, p. 3-7, 2019.
NISHIMURA, A. T. Avaliação de programas de doutorado em administração sob a perspectiva dos egressos. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
PAIXÃO, R. B.; BRUNI, A. L. Mestrados profissionais: características, especificidades, diferenças e relatos de sucesso. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 279-310, 2013.
RAMOS, A. G. Modelos de homem e teoria administrativa. Revista de administração pública, v. 18, n. 2, p. 3-12, 1984.
SERVA, M. A racionalidade substantiva demonstrada na prática administrativa. Revista de administração de empresas, v. 37, n. 2, p. 18-30, 1997.
SOUZA, J. G.; RAMOS, E. M. L.; PENSADOR, L. E. S. Perfil dos Egressos do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública da Universidade Federal do Pará. In: SOUZA, J. G.; RAMOS, E. M. L.; PENSADOR, L. E. S. et al. Segurança e defesa: cidades, criminalidades, tecnologias e diversidades. 1 ed. Praia, Cabo Verde: Uni-CV, 2019.
STREHLAU, V. I. O lugar dos mestrados profissionais. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 82-85, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Licensing
The Brazilian Journal of Public Security uses the Creative Commons License as a form of licensing for its published works. The license used follows the CC BY 4.0 - Attribution 4.0 International model.
To see the permitted rights please go to the full licence or to our Copyright and Licensing page.