Competencies and impacts of the professional master's

the case of the Professional Postgraduate Program in Public Security at the Federal University of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1503

Keywords:

Training evaluation, Professional qualification, Public security

Abstract

The article discusses the competences and impacts of professional master's degrees in public security based on the results of the evaluation of graduates of the Professional Post-Graduation in Public Security at the Federal University of Bahia. For this, the parenthetical personality model, proposed by Alberto Guerreiro Ramos, was adopted to analyze the interaction between the university and the professional field through the graduates, understood as practical researchers. The survey was carried out by means of a broad application questionnaire sent, by e-mail, to all students who completed the course in the period from 2013 to 2020. The results, with 40 respondents, suggest that they are more aware of the social role of their profession, have greater competence in thinking critically about their professional reality, analyzing the internal and external environment of their organizations and making decisions with potential impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Souza da Silva, Federal University of Bahia

Mestrando em Ciências Sociais/Ciência Política pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal da Bahia - FFCH/UFBA e licenciado em Ciências Sociais/Sociologia pela mesma instituição (2019). Durante a graduação fui bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC/UFBA pelo projeto “Bases Comunitárias de Segurança, Modelos e Estratégias de Redução de Riscos Sociais” (2017) e, posteriormente, voluntário, também pelo PIBIC, do projeto “Ecos do Subsolo: influência e (in)visibilidade de um pensamento cosmopolita de matriz comunista no debate com outras esquerdas e com liberais sobre reformismo e democracia no Brasil” (2019). 

Ivone Freire Costa, Federal University of Bahia

Doutora em Sociologia econômica (UTL/PT). Professora Titular na UFBA. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública - PROGESP (ADM/UFBA).

Taiala Águilan Nunes Dos Santos, Federal University of Bahia

Mestranda em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia. Licenciada em Ciências Sociais pela mesma Universidade. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública - PROGESP e do Laboratório de Estudos sobre Crime e Sociedade - LASSOS. 

References

Almeida Júnior, A. et al. Parecer CFE Nº 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Revista Brasileira de Educação [online]. 2005, n. 30, pp. 162-173. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300014.

ANDRÉ, M. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 53, p. 823-841, 2017.

BARATA, R. B. Programas de pós-graduação profissionais: por que precisamos deles?. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 30-34, 2020.

BRASIL. Lei Nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 11429, 27/12/1961.

BRASIL. Portaria Nº 47, de 17 de outubro de 1995. Determina a implantação na Capes de procedimentos apropriados à recomendação, acompanhamento e avaliação de cursos de mestrado dirigidos à formação profissional. Revista Brasileira da Pós-Graduação - RBPG, Brasília/DF, v. 2, n. 4, p. 147-148, jul. 2005.

CAPES. Produção Técnica. Relatório de grupo de trabalho. Brasília: Ministério da Educação; Capes, 2019.

DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. A importância dos estudos com egressos na avaliação de programas. In: DAZZANI, M. V. M.; LORDELO, J. A. C. (Orgs.). Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades metodológicas na avaliação de programas. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 15-21.

GALINDO, F. Mestrados profissionais: reflexões sobre um modelo paradoxal. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 58-63, 2020.

HANSSON, S. O. Critical Thinking. Theoria, v. 85, p. 3-7, 2019.

NISHIMURA, A. T. Avaliação de programas de doutorado em administração sob a perspectiva dos egressos. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

PAIXÃO, R. B.; BRUNI, A. L. Mestrados profissionais: características, especificidades, diferenças e relatos de sucesso. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 279-310, 2013.

RAMOS, A. G. Modelos de homem e teoria administrativa. Revista de administração pública, v. 18, n. 2, p. 3-12, 1984.

SERVA, M. A racionalidade substantiva demonstrada na prática administrativa. Revista de administração de empresas, v. 37, n. 2, p. 18-30, 1997.

SOUZA, J. G.; RAMOS, E. M. L.; PENSADOR, L. E. S. Perfil dos Egressos do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública da Universidade Federal do Pará. In: SOUZA, J. G.; RAMOS, E. M. L.; PENSADOR, L. E. S. et al. Segurança e defesa: cidades, criminalidades, tecnologias e diversidades. 1 ed. Praia, Cabo Verde: Uni-CV, 2019.

STREHLAU, V. I. O lugar dos mestrados profissionais. International Journal of Business Marketing, v. 5, n. 2, p. 82-85, 2020.

Published

2022-02-25

How to Cite

SOUZA DA SILVA, Anderson; FREIRE COSTA, Ivone; NUNES DOS SANTOS, Taiala Águilan. Competencies and impacts of the professional master’s: the case of the Professional Postgraduate Program in Public Security at the Federal University of Bahia. Revista Brasileira de Segurança Pública, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 272–291, 2022. DOI: 10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1503. Disponível em: https://revista.forumseguranca.org.br/rbsp/article/view/1503. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A formação dos profissionais de segurança pública